måndag 11 april 2011

Snön är borta!!

Hemma från Köpenhamn. Jag tog med mig värmen. Idag har det varit upp till 18 grader i Mörbylånga. Och jag har jobbat hela dagen....
Fåglarna kommer och den sista snövallen hemma har, om inte gått upp i rök, så nästan. Jag gjorde en liten morgontur ner till sjön. Väldigt många andfåglar, bläsänder i mängd liksom krickor. De senare spelade oupphörligt. Bland gräsänderna simmade (sam?) ett oerhört vackert stjärtandpar.
Enkelbeckasinerna, eller det äldre namnet "horsgökarna", spelflög så det viberade i hela skyn, rödbenorna och strandskatorna var inte sämre. De fåtaliga storspovar som finns kvar hördes också spela uppåt Södra Sandby. Jag lyssnade förgäves efter rödspov.
Det är mycket "vitfågel" som drar norrut nu. Man ser stora flockar av såväl fiskmås som skrattmås på åkrarna nu, letandes daggmask.
I trädgården i morse hoppade 3-4 rödhakar och enligt vanligtvis välunderrätad källa var det många hundra i trädgården vid Ottenby fågelstation i morse.
Jag ska också nämna ännu en nyanländ vårfågel - två hämplingar.
Grannarna i söder, "Karins efterträdare" har igår tagit ner den uråldriga syrenbersån, i alla fall har den funnits under alla år sedan 1998 då jag köpte mitt hus. Så plötsligt har vi sjöutsikt från huset och inte bara från en liten smal korridor i sydost. Det känns roligt, spännande och vad vet inte jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar