tisdag 26 juli 2011

Värme och tystnad

Vi har nu fruntimmersveckan bakom oss, är mitt i rötmånaden. Nu har alla fåglar tystnat utom en lokal koltrast och två ringduvor. Lärkorna har slagit årets sista drillar.
Varmt är det och fuktigt och det kommer regn då och då i häftiga åskskurar. Så för tredje gången i år fick jag klippa gräset!
Det är en tid för mognad nu. Alla de gräs och starrar som jag letat upp den senaste tiden är i frö och frukt nu, vilket för starrarnas del kan betyda att det blir mer möjligt att arta dom.
Vadarna är över oss rejält och i förrgår var jag och Johnny Berg uppe vid Kapelludden och Egby en runda. Kapelludden var nerlusad med vadare av en massa sorter, rätt många spovsnäppor bland andra samt den långstannande tuvsnäppan. Vid Egby blev det favorit i repris när vi kikade på rostanden.
Ett bra tag har tringor varit dominerande med just nu grönbenan som leading star, men nu kommer Calidrisvadarna på bred front. Ännu så länge bara vuxna fåglar.

I övrigt så snickrar jag på en vedbod till - det kommer en vinter, sanna mina ord - i år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar