torsdag 14 juli 2011

Slända

För några veckor sedan var jag vid Albrunna kalkbrott för att "starrbliga" lite, dvs leta sällsynta växter ur starrsläktet Carex, i detta fall Vippstarr (som jag fann).
Där på ort och ställe spatserade en medelålders man med ett teleobjektiv som han med en dåres envishet pekade ner i backen med. Fågelfotografer brukar annars ha betydligt högre vyer..
Vid närmare håll såg jag att det var Lars G Pettersson, Kalmar på sländjakt. Ja en del av mina vänner fågelskådarna har hemfallit åt detta intresse med hull och hår, anförda av Rigis, Löfberg och Möllersten.
Vad var det då han fotograferade, denne LGP? Jo andra Ölandsfyndet någonsin av vandrande ängstrollslända, en art som kom till Skåne på allvar först i fjol. Rodebrand innehar det första ölandsfyndet, också det från i fjol.
Så här såg den ut:
                                               Vandrande ängstrollslända, Albrunna kalkbrott juni 2011.
                                                                                Foto: Lars G Pettersson


Den är en sydlig art som kommit att expandera norrut under de senaste åren. Den lär skiljas från flera andra, i Sverige vanliga arter, på att ögonen är blå samt att "våra" arter inte har börjat flyga än.
Jag buntar ihop trollsländorna med fjärilar och andra "flygfän", kul att hitta och beskåda, men inte riktigt som med fåglar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar