måndag 18 juli 2011

Hök, hök och gök

Ett litet dagsregn med enstaka mm har varit dagens melodi, men lagom till jag kom hem så sprack solen igenom och det blev en så där underbar kväll med vindstilla och en sol som smekte våra strandängar i ett gult medljus. Dags för en cykeltur med andra ord. Men vi fick hålla truten eftersom det är massflygning av allehanda småkryp som gärna vill leta sig in i munnen.
De sista lärkorna har nu tystnat, liksom göken, men vi såg en gök i alla fall. Jag läste på mailen i morse att engelsmännen radiotaggat fem vuxna gökar i våras och att två av dessa redan har passerat Sahara i god fart (nästan nonstop). Tidigare kom det ju resultat av liknande radiotaggade dubbelbeckasiner som visade att flera individer flög nonstop Jämtland - Nigeria. När ska jag sluta förundra mig över Naturen? Aldrig hoppas jag.
Hökar fanns där också, en duvhök och till sist en adult ängshökshane som jagade över skjutfältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar