tisdag 18 januari 2011

Dagarna blir längre

Snön smälter i rasande fart nu och de första översvämningarna finns nu på Resmovägen. Ja den heter så för oss boende på "Östra sie". För Mörbylångaboende heter den Stenåsavägen. I vart fall går den över Stora Alvaret förbi Möckelmossen och just där är det översvämning och stora tjälförskjutningar så man får sakta ner ordentligt.

Och dagarna blir längre, men hur mycket? Det finns flera sätt att ta reda på det. Om jag vill veta detta för dagens datum så kan jag gå in på: http://www.smhi.se/vadret och klicka fram till min favoritort och sen välja ort. I mitt fall Gårdby, 2 km härifrån.
Om jag vill ta reda på i förväg eller i efterhand när solen behagar masa sig upp eller ner, kan jag gå till
 http://www.vader.se/site/soltid.asp
Där kan man få fram exakt tid för vilket datum som helst och för mig närmast i Kalmar.
En jämförelse visar att såväl soluppgång som solnedgång är en minut tidigare i Gårdby jämfört med Kalmar.

Vad kan man då göra med dessa "väderlösa" (förlåt!) uppgifter? Jo - jag fick fram att vid midvintersolståndet den 21 december gick solen upp i Gårdby 08.25 och ner 15.16. Vid nyår hade inte mycket skett, det brukar gå långsamt när det vänder, och motsvarande siffror var då: 08.27 och 15.25., dvs dagen hade bara blivit sju minuter längre på elva dagar..
Idag den 18 januari så går solen upp 08.14 och ner 15.53. Sedan midvintersolståndet har vi alltså, till dags dato utökat dagen med 48 minuter.
Ökningstakten per vecka ligger nu på ungerfär 21 minuter per vecka men kommer snart att öka till drygt 30 minuter per vecka. Tills den ljuvliga dag då jag första gången för året ser solen i backspegeln vid Möckelmossen på väg till jobbet 07.15 får jag alltså hia mig ytterligare en månad.
Men vi återkommer till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar